گزارش فارین پالیسی متركز بر منافع آمریكا و انگلیس است
نوشته شده توسط : gogos

نشریه آمریكایی فارین پالسی در آخرین گزارش خود كه در آن به بررسی و نیز انتشار خلاصه وار 10 منطقه جنگ خیز جهان پرداخت. اگرچه این نشریه خود را بی طرف و علمی معرفی می كند، اما رویكرد گزارش آن مبتنی بر منافع آمریكا و انگلیس است و با اصل قراردادن خواست های بلندمدت این دو كشور به تحلیل اوضاع جهانی پرداخته است. این نخستین بار نیست كه رسانه های ظاهرا مستقل به عنوان توجیه كننده سیاست های آمریكا و انگلیس ظاهر می شوند. به این بهانه پژوهشگر ایرنا گفت و گویی با 'پی یر دورتیگیه' انجام داد.

دورتیگیه در این باره گفت: سمت و سوی این گزارش كوتاه و موجز درباره وضعیت كشورها بیشتر بر منافع نسبتاً انگلیسی و آمریكایی متمركز است. البته در توضیح هر یك از كشورها نیز آنچه ضروری تر و مهم تر است را بیان می كنم. این گزارش در مورد سوریه همچون دیگر مناطق، سقوط قریب الوقوع دولت قانونی و مشروع بشار اسد را پیش بینی نمی كند! البته این یك نكته مثبت است كه پیش بینی ها در مناطق مشابه كه همواره منجر به حملات خرابكارانه می شوند، كاهش پیدا كرده است. در این گزارش از تعبیر قدیمی 'بشكه باروت' برای خاورمیانه و یا 'انفجار' برای فروپاشی دولت سوریه و تبعات آن به زعم منتشركنندگان این گزارش در لبنان و پیامدهای آن برای حزب الله استفاده شده است كه هدف از آن نشان دادن قطعیت براندازی ارتش سوریه و اهمیت ژئوپولتیك آن است. البته این گزارش هیچ اشاره ای به تأثیر جدید وتوی روسیه و چین در قبال سوریه كه مانع از اجرای طرح های مشابه برای ایران است، نمی كند.

وی افزود، در این گزارش، این پرونده براساس رابطه بین حمایت از موجودیت صهیونیسم به عنوان دارنده سلاح هسته ای و ایران به عنوان كشوری در تلاش برای كسب سلاح هسته ای، مطرح شده است كه دیدیم كارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی مبنی بر تولید سلاح های هسته ای در ایران پیدا نكردند. البته این موضوع با ادعای عدم تمایل ایران به حضور بازرسان انرژی اتمی در این گزارش عنوان شده است كه من آن را به عنوان دفاع ایران در برابر سرویس های جاسوسی كسانی كه دقیقاً دارای این سلاح های هسته ای هستند، تعبیر می كنم. بر اساس این گزارش، انتخابات آمریكا فرصتی برای افزایش حمایت از موجودیت صهیونیست هاست كه بر نقشه حمله تأكید می كند. در مورد این كشور 3 اصل قابل بررسی است: 1- فساد اداری 2- نارضایتی مردم در برابر اشغال و جنگ تحمیل شده از خارج و سرانجام مهم ترین نكته، 3- مخالفت شدید افغان هایی كه به زبان دری تكلم می كنند با طالبان كه در اصل توسط نیروهای آمریكایی آموزش دیده و متعلق به جامعه پشتوزبان هستند. این گزارش با تأكید بر اینكه عقب نشینی آمریكا و متحدانش همراه با یك سری مبارزات مدنی خواهد بود! حضور ایالات متحده در خاك این كشور را توجیه می كند.

تیرگی روابط این كشور با آمریكا درحالی مطرح می شود كه از میان دو حزب مهم در این كشور یكی از آنها در رأس قدرت است. همچنین در این گزارش متناقض، ازسویی از بهبود روابط پاكستان با هند و عادی سازی روابط تجاری با این كشور سخن به میان آمده است و ازسوی دیگر با یادآوری موضوع اختلاف قدیمی بر سر كشمیر و نیز حمایت پاكستان از شبه نظامیان تروریست هند، با پیشگویی پیامبرگونه نسبت به حملات انتحاری كه می تواند منجر به وقوع جنگ بین این دو كشور هسته ای شود، هشدار می دهد! به نظر می رسد كه سیاستی انگلیسی-آمریكایی قصد دارد بر این اختلاف دامن زند. این همان چیزی است كه گروه های رادیكال می خواهند.

دورتیگیه ادامه داد، وضعیت یمن در سال 2012 در این گزارش ناپایدار ارزیابی و به ویژه تفكیك این كشور به دو بخش شمال و جنوب كه به زعم این گزارش استقلال آنی فدراسیون یمن شمالی و جنوبی، از خواسته های اصلی فعالان جنوب این كشور است، اجتناب ناپذیر و حتمی پیش بینی شده است.

در این گزارش، اختلافات تاجیكستان و ازبكستان بر سر مساله آب و وجود مشكلات امنیتی در تاجیكستان و مخالفان داخلی و خارجی در این كشور بزرگ نمایی و بر وجود عملیات خرابكارانه در خط آهن ازبكستان، یعنی مسیر عبور تجهیزات نظامی آمریكا به نیروهای ناتو در افغانستان و در نهایت سرنگونی و یا فلج نظام های سیاسی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تأكید شده است. در واقع در این گزارش باز هم منافع دولت آمریكا در افغانستان ـ به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه ـ و فرصتی برای ایجاد یك حضور نظامی در مرزهای روسیه كاملا مشهود است. گرچه در این گزارش بر اصل بی طرفی تأكید شده، اما چنین نتیجه گیری شده كه دشمنی ازبكستان با تاجیكستان كه خود گرفتار جنگ های داخلی است، امیدها برای حضور آمریكا را تقویت خواهد كرد.

وی تاكید كرد، در مورد قرقیزستان نیز موضوع استقلال سیاسی شهردار شهر 'اوش'، دومین شهر این كشور، از انتخابات سال 2010 گذشته تا كنون ادامه دارد و موضوع جدیدی نیست.

در این گزارش، پیروزی حزب النهضة تونس كه به عنوان 'پیروزی دموكراسی' از آن یاد شده، به چالش كشیده و وقوع درگیری و جنگ پیش بینی شده است! اوضاع اقتصادی به ویژه نزد طبقه كارگر در تونس كه از زمان سقوط بن علی به حاشیه رانده شده اند، وخیم گزارش شده و بر نفوذ ارتش، پلیس و كادرهای اداری رژیم سابق، در دستگاه كنونی تأكید شده است. فارین پالسی در این گزارش، سعی دارد حزب اسلامی النهضة را در از بین بردن وخامت اوضاع تونس و بیكاری گسترده و خشم مردم، ناتوان جلوه دهد.

تنها چیزی كه در مورد بروندی در این گزارش، قابل بررسی است، این است كه 'این كشور در بدترین حالت ممكن در سال 2012 خواهد بود' بدون بررسی دیپلماتیك و ارائه دلایل مستدرك؛ فارین پالسی تحریم انتخابات در سال 2010 در این كشور را زمینه ساز بحران در سال 2012 می داند.

در این گزارش تجزیه فاجعه بار جمهوری دموكراتیك كنگو پیش بینی شده و از وقوع درگیری از سوی مخالفان ژوزف كابیلا سخن به میان آمده است و در عین حال عنوان شده كه دولت وی مورد حمایت دیگر دولت های آفریقایی و نیز دولت های غربی است. آنچه به نظر یك تناقض می رسد.

كنیا نیز در این گزارش قربانی بحران های سومالی است و بخشی از جمعیت سومالیایی خود را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی 'الشباب' سركوب كرده است. آنچه فارین پالسی، آن را یكی از عوامل بی ثباتی وحدت در این كشور می داند.

دورتیگیه افزود، منطقه بی ثبات دیگر در این گزارش، ونزوئلاست. نویسندگان این گزارش با یادآوری ناامنی در این كشور و ناتوان نشان دادن چاور در اداره امور، بیماری وی را بستری برای قدعلم كردن مخالفان وی ارزیابی می كنند.

وی در پایان گفت: در مورد برمه نیز باید گفت كه گزارش فارین پالسی یك اعلان جنگ مدنی با تكیه بر نیروهای خارجی است. حال باید دید آیا هدف از این گزارش كه به نوعی مانور انگلیسی ـ آمریكایی است، تشكیل یك دولت مستقل بسیار نزدیك به چین و ژاپن است؟ و یا راه اندازی دومین انقلاب رنگی دراین كشور؟

پژوهش**ز.ج**9123





:: برچسب‌ها: انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: